Aardewijs

kinderen leren 'lezen en schrijven' met de natuur

Met het positieve en interactieve 'AardeWijs' lesprogramma worden basisschoolkinderen (groep 1 t/m 4) meegenomen op avontuur in de natuur en ontdekken ze zelf hoe zij een steentje kunnen bijdragen aan een groene aarde. Door kinderen te inspireren met de wonderen van de natuur en nieuwsgierig te maken voor al het moois om hun heen maken we ze onderdeel van de oplossing. Koos leert kinderen, hun families en leerkrachten over de wijsheid van de natuur en onze aarde.

Dat noemen we ‘AardeWijs’.

Aardewijs natuur educatie
20220928_161655.jpg

kinderen zijn de toekomst

Koos is, met de aarde onder zijn arm, de perfecte gids om de kinderen mee te nemen op die reis van wijsheid. Kinderen nemen dit mee in hun verdere (volwassen) leven en zullen altijd nog even terugdenken aan Koos en zijn vriendjes.

elke actie is er een!

Met het AardeWijs lesprogramma voor het basisonderwijs leren kinderen (en hun families en leerkrachten) denken vanuit de natuur en gaan van daaruit op zoek naar oplossingen om in actie te komen.

IMG_6436.png

“Basisschoolkinderen van nu zijn rond 2030 klaar met hun opleiding. Heeft die ze voorbereid op klimaatproblemen?”

Het lesprogramma bestaat uit het 'AardeWijs pakket' dat wordt opgestuurd en toegang tot een digitaal lesprogramma.

Ingeschreven scholen krijgen toegang tot:

• Digitale portal met lesmateriaal

• Handleidingen en lesbrieven

• Voorleesboek ‘Koos zoekt een Huis’

• 8 delige kinderserie ‘Koos & Moos’

• XXL Wereldkaart

• Koos in Augmented Reality

• 100% sociaal en duurzame Koos ‘logeerknuffel’

• Extra: theatershow Koos & Moos

Take a Look

lespakket natuur duurzaamheid

Het digitale lesprogramma

Het digitale lesprogramma bestaat uit:

• 2 introductielessen

• 8 themalessen

2 introductielessen

Het lesprogramma wordt gestart met twee introductielessen waarin kinderen kennismaken met Koos de Koala en een huis voor hem maken. Het prentenboek wordt voorgelezen en KnuffelKoos wordt geïntroduceerd. Deze knuffel gaat ieder weekend bij een leerling logeren en samen met het gezin doen ze een groene activiteit.

8 themalessen

De themalessen kunnen in willekeurige volgorde en op elk moment gedurende het schooljaar worden ingezet. Geen druk maar vooral plezier. De lessen bestaan uit maximaal acht opdrachten die ook willekeurig ingezet kunnen worden. Daardoor kan de leerkracht flexibel omgaan met de opdrachten.

Alle themalessen starten met het kijken van een aflevering van Koos & Moos die de thema’s op een leuke manier introduceren. Ze maken best moeilijke termen begrijpelijk voor kinderen, zoals duurzaamheid, symbiose en recyclen. Daarna volgen er groene excursies naar buiten, knutsel-, muziek- en beweegopdrachten, quizjes op het digibord en ook taal- en rekenopdrachten komen aan bod. Op deze manier wordt er met het lesmateriaal aan veel kerndoelen gewerkt.

Alle lessen bevatten ook extra opdrachten voor groep 3/4 en thuis- en BSO-opdrachten.

Mag koos ook bij jou op school komen?

Koos de koala duurzaamheid

Dank voor je bericht!

Koos de Koala start aardewijs challenge om de aarde de klas in te brengen
doe jij mee?

Koos geeft op de Dag van de Aarde (22 april), het AardeWijs lesprogramma cadeau aan de aarde. Hij start speciaal op deze dag een challenge en roept de hulp in van ouders en vrijwilligers om één uur natuurles te geven op een basisschool. De betreffende school ontvangt vervolgens het gehele lesprogramma gratis. De challenge loopt tot het einde van het schooljaar. Zo geven we een beetje extra aandacht aan de mooie plek die we ons thuis noemen.

Voor Koos de Koala is het iedere dag 'aarde dag'. Zijn missie is om zoveel mogelijk kinderen 'aardewijs' te maken; door kinderen op school mee te nemen op avontuur door de natuur en ze zo te leren hoe iedereen kan bijdragen aan een groene aarde.

Help jij mee zoveel mogelijk kinderen 'AardeWijs' te maken?

Omdat we het zo belangrijk vinden dat kinderen in contact komen met de natuur en onze aarde, komt Koos in actie! We vinden namelijk dat de verantwoordelijkheid niet alleen bij de scholen ligt en daarnaast willen we zo veel mogelijk de leerkracht ontlasten…

Daarom doen we een oproep aan ouders, opa’s en oma’s, oom’s en tante’s, vrijwilligers, buurtgenoten en oud leerlingen om één uur gastles te gaan geven op elk gewenste basisschool in Nederland. Want hoe meer we kinderen leren over de natuur en onze aarde, hoe meer ze ervan gaan houden en voor haar willen zorgen

Dit kan tijdens een korte gastles van één uur, maar kan ook zeker groter aangepakt worden met meerdere klassen tegelijk in de aula! Maar denk ook aan een toffe groene actie zoals samen afval opruimen of bomen planten. Wie weet wordt dit de duurzame afsluiter van het schooljaar!

HOE GAAT HET IN Z'N WERK (een kind kan de was doen ;)) :
1. Benader een school of ze openstaan voor een AardeWijs gastles! (elke datum en tijdstip dat voor jullie uitkomt is mogelijk).
2. Stuur een mailtje naar kris@koosdekoala.nl of meld je hieronder aan, zodat we je kunnen vertellen hoe het in zijn werk gaat (heel simpel).
3. Met elkaar maken we er een avontuurlijke, leerzame en inspirerende ervaring van!

Als EXTRA ontvangt de school daarna GRATIS ons complete lespakket.. zodat er nog veel meer groene lessen gegeven kunnen worden!

We hopen dat dit een hele fijne manier is voor jullie om met het AardeWijs lesprogramma van start te gaan zonder dat we jullie daar veel extra werk mee bezorgen. Ook is het een mooie manier om ouderparticipatie (verder) te stimuleren op de basisschool en ouders een mogelijkheid te geven om op deze manier bij te dragen en wat werk uit handen te nemen.

Met jouw hulp kunnen we kinderen AardeWijs maken!